Een nieuw appartement, met tarantula huisdier - Reisverslag uit Tena, Ecuador van maudjoost - WaarBenJij.nu Een nieuw appartement, met tarantula huisdier - Reisverslag uit Tena, Ecuador van maudjoost - WaarBenJij.nu

Een nieuw appartement, met tarantula huisdier

Door: maud

27 Oktober 2009 | Ecuador, Tena

Via via via een Duitser en Canadees, hebben we eindelijk een appartement gevonden. Want het leven in een klein vochtig kamertje in een hostel met elke dag een blik nieuwe reizigers over de vloer ging ons toch ietwat vermoeien.

We huren nu een 4 kamer appartement net buiten het centrum met keuken. We hebben dus nog 3 slaapkamers vrij, dus mocht iemand geinteresseerd zijn in een reisje Ecuador, dan is er een slaapplaats voor je.

Voor het huis is een basketbal & voetbalveld en elke avond wordt er vollop gespeeld. Het was wel even schrikken toen ik gisteren avond een Tarantula (vogelspin) boven onze voordeur in het zijn/haar nestje zag kruipen: we heben dus een huisdier.

Het eten....
Als Vegetarier heb je hier een klein probleempje. (dus ik eet nu ook vlees). Het nationale eten is hier toch wel arroz con carna (rijst en vlees). En uit eten gaan is 2 x zo goedkoop als zelf koken: je hebt al een ontbijt voor 1 euro. Ja, okay, als je kippensoep besteld dan is dit inclusief kippenpoten (de klauwen en nagels) en kippenlever, en ja, geloof het of niet.... voor Ecuadorianen is dit een lekkernij.

De indrukken,
Ik vind het erg moeilijk om alle indrukken van de afgelopen weken te beschrijven. Het is erg gemakkelijk om hier te leven, mensen zijn erg opgewekt, toegankelijk en vriendelijk en je kunt hier helemaal je eigen gang gaan, weinig regels.

Er is weinig criminaliteit in Tena. Er zijn prachtige huizen maar ook behoorlijk krotten. Gemiddeld inkomen van een Ecuadoriaan is ongeveer 100-150 euro per maand.
Het is veel minder arm en schoner dan India, in elk opzicht zijn deze twee landen niet met elkaar te vergelijken.

In de steden leeft een kern van de mensen een redeijk modern leven maar zoals in elk derde wereldland zijn er sloppenwijken. In de jungle leven nog veel stammen die hun eigen taal spreken. De Ecuadorianen kijken over het algemeen erg neer op deze oorspronkelijke bewoners genaamd Quichua. Veel Ecuadorianen hebben veel kinderen......bij verschillende vrouwen.

Hoe kijken ze tegen ons aan?
We worden duidelijk als rijken gezien, want we hebben de tijd om en het geld om maandenlang in een plastic bootje van de rivieren te drijven, zonder te werken. In Tena vind je 'locals' die heel graag met je bevriend raken, in de hoop daar zelf beter van te worden (gratis drankjes, gratis sigaretten, status symbool). Maar meestal is dat wel vrij snel duidelijk. Over algemeen hebben we erg prettige ervaringen met de Ecuadorianen. Zei doen hun ding en wij doen 'ons' ding, en dat gaat heel goed hier.

Komende week komen onze vrienden uit Zwitserland een week of drie op bezoek; Carla, Anke en Danny. Hier kijken we naar uit!

Groetjes uit de jungle,
fotos op

• 27 Oktober 2009 - 18:26

Resi:

Hoi Maud en Louis, Wat een verliefd stel op de foto, leuk huisje zo te zien. Je kunt weer mooi gasten ontvangen als je dat wilt met 3 slaapkamers. Natuurlijk weer mooie foto`s we krijgen zo weer meer indrukken hoe het leven daar is van jullie en van het land Heel veel groetjes vanuit Waspik Resi

• 27 Oktober 2009 - 18:56

Fam H Klijs:

Hi Maud en Louis,
    Jullie hebben je draai al goed gevonden daar in Equador. Dat nieuwe kapsel staat je wel leuk Maud, weer eens wat anders. Jullie zijn al diep de jungle in geweest, prachtige natuur zo te zien. Fijn dat jullie nu een eigen appartement hebben, ziet er luuks uit. Die uitnodiging is wel leuk maar misschien iets voor jullie pa. Veel werkplezier, maar dat zal wel lukken. Groeten uit de Hubertusstraat, doei.

• 27 Oktober 2009 - 20:23

Ariën:

maud en louis, bbrrrrrr
    dat jullie kunnen gaan slapen ,jakkie spinnen.
    proficiat , heerlijk om te zien zo een eigen plekje met mooie koelkast ?? en ..weer prachtige foto's die een goede indruk geven van jullie watervermaak.
    veel plezier met de zwits vriends. groetjes
    te gek kapsel !!!! wel een lief mooi rose vestje !! doei..........

• 28 Oktober 2009 - 16:56

Anja Jansen:

Hoi Maud en Louis, Zo te zien gaat het daar wel lekker in Equador, Leuke mensen, lekker vaar water, geen kerkklokken, en wat zien we op de foto van de keuken:een blinkende keukenvloer. Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben, als je haar wat korter is gaat het ook zo leuk krullen. Staat wel goed hoor! We wensen jullie weer een fijne tijd toe, en bedankt voor jullie leuke kaart, erg attent, je snapt meteen wat ik de leukste foto van de vorige serie vond. Veel plezier met je zwitserse collega's. Groeten Kees en Anja Jansen

• 28 Oktober 2009 - 17:13

Hermano Jose:

Mooie stek Maud!

Goed te lezen dat de omgang met Equadorianen zo gemakkelijk verloopt. Het eten dat je beschrijft?... Hmmm... Overal en jaarrond groeit er verse fruit toch? Yummie! En die vogelspin eet veel insecten. Mooie foto's. Veel plezier op de rivier!

• 02 November 2009 - 10:53

Willy Van Vliet:

Hee Maud en Louis
    Wat een prachtige foto's heb je weer mee gestuurd.Die van de mert is wel heel kleurrijk en een tegekke foto van jou met die banaantjes,je blijft zoeen spontane griet en die krullen staan je heel goed. Vogelspinnen doen niets zolang je ze niet in het nauw drijft als ie daar blijft zitten is er niets aan de hand(smille). Als je steeds uit eten gaat is het misschien wat moeilijk met bestellen maar je hoeft toch niet iederedag vlees te eten.Het ziet er allemaal weer goed uit blijf gezond en de groetjes van Jan en Willy.