Oktober - Reisverslag uit Swan Valley, Verenigde Staten van maudjoost - WaarBenJij.nu Oktober - Reisverslag uit Swan Valley, Verenigde Staten van maudjoost - WaarBenJij.nu

Oktober

Door: Joost

31 Oktober 2009 | Verenigde Staten, Swan Valley

Foto's: http://picasaweb.google.com/joost.verboven/Oktober2009?feat=directlink

Auto's en Amerika

Amerikanen zijn dol op hun auto's en je ziet hier in Montana dan ook vrijwel geen fietsers. Fietsers zijn vaak a) kinderen of b) mensen die hun baan verloren hebben en voor wie autorijden te duur is. Vooral populair zijn pickups met grote wielen en grote motoren. Zo las ik gisteren in de krant een verslag van de nieuwe Dodge Ram 1500; een 5.7 liter V8 motor met 370 PK, en een gemiddeld brandstofverbruik van 15 miles to the Gallon , oftewel; iets meer dan 1 op 6... Zo'n monster kost ongeveer evenveel als een kleine auto in Nederland (20.000 Euro nieuwprijs). De benzine kost momenteel 2.55 Dollar per Gallon (3,8 liter) wat neerkomt op 45 Eurocent voor een liter ongelood.

Rijbewijs.
Ook mooi, je rijbewijs halen. Daar ben ik vandaag om geweest. Afspraak maken is niet nodig; first come first serve (wie het eerst komt, die het eerst maalt.) Eerst wat gedoe met papieren om je identiteit te bewijzen, gevolgd door een simpele oogtest en bijna even gemakkelijke theorietest. Op voor het praktijkexamen, in je eigen auto. Dat examen is letterlijk een rondje om het blok en duurt zo'n 15 minuten.

Er zijn geen professionele rijschoolhouders; vaak leert men autorijden van de ouders, met een speciaal 'student rijbewijs'. Je maakt een fout of vier, en... slaagt Mijn rijbewijs is geldig voor 1 jaar (want zo lang is mijn huidig visum geldig) en kost... 5.50 Dollar, 3.67 Euro wat ik zelfs goedkoop vind. Normaliter is een rijbewijs 8 jaar geldig en dat kost 40.50 Dollar.

Het weer
Ja, de zomers zijn erg mooi hier en afgelopen september, toen pap en Ad en Toos langskwamen, was een erg warme september. Oktober was de koudste sinds men de statistiek is gaan bijhouden en een week lang vroor het 's nachts - 15 graden Celsius (+ 5 graden Fahrenheit). Veel bladeren aan de bomen zijn nooit verkleurd door deze vroege strenge vorst. Nu is het veelal bewolkt, met sneeuw en een paar graden boven nul.

Er is geen toilet in het huis hier; plassen gebeurt ‘buitenshuis’ en voor de grote boodschap hebben we een composterings-toilet, zo’n 30 meter van het huis. Geen pretje dus om er ‘s nachts voor uithuis te moeten als het zo koud is... weinig drinken voor bedtijd en met een droge mond wakker worden zijn het gevolg!

Tarwegras
Apryll en ik zijn net terug van Cindy's huis, waar we goed 'geboerd' hebben in het tarwegras. Dit gras is erg rijk aan vitaminen, mineralen en eiwitten en is super gezond. Het sap van tarwegras wordt gemakkelijk door het lichaam opgenomen, doordat rode bloedcellen en chlorofyl (rijkelijk aanwezig in tarwegras) bijna identiek zijn. Rode bloedcellen zijn opgebouwd rondom een kern van ijzer, terwijl chlorofyl een magnesiumkern heeft.

In de Tweede Oorlog gaf men tarwegras-sap als bloedinfuus aan gewonde soldaten (er was een tekort aan bloed). Het sap is sterk basis en herstelt de pH-waarde van onze in het algemeen te zure lichamen. Er zijn gevallen bekend waar patienten genezen zijn van kanker door het drinken van tarwegras-sap. En zo zitten wij ook al ruim een week aan dit groene, sterk smakende sapje en het voelt goed. Onlangs ben ik begonnen met het groeien ervan hier op de ranch

Jachtseizoen
Er zijn een paar paden die door de omgeving leiden, en uh... vooral niet vergeten om oranje kleding te dragen Het is jachtseizoen is geopend voor herten, beren, wolven, rendieren en wie-weet-wat-nog-meer en veel mensen zijn erg enthousiast als het om het doden van dieren gaat. In veel winkels hangen bij de ingang collages van geschoten dieren, met de trotse jagers glimlachend ernaast.

Vandaag ontvingen we het ‘Rural Montana’ blad in de post, met een artikel over hoe jagers in Montana om het leven komen; bekend zijn 128 gevallen van jagers gedood door hun jachtcompagnions, 170 schoten zichzelf per ongeluk dood, 91 raakten zoek in de wildernis en overleden, 33 jagers werden voor wild aangezien en neergeschoten, 18 gedood door beer- en cougaraanvallen, 66 verdronken en 155 overleden door hartaanvallen. Een bizar geval waar een man een leeg sardienblikje in de lucht gooide, wat landde op de trekker van z’n geweer en zichzelf in het gezicht schoot...

We blijven nog een paar weken hier in de Swan Valley en gaan dan waarschijnlijk naar Moab, Utah. Het mountainbiker’s mekka in de wereld...

Foto's: http://picasaweb.google.com/joost.verboven/Oktober2009?feat=directlink

• 01 November 2009 - 15:29

Fam H Klijs:

Hallo Joost en Apryll,
    De winter is al vroeg ingevallen bij jullie. Hier is het schaatsseizoen begonnen met het ned kamp afstanden op TV. Buiten is het echt herfst nu met wind en regen. Gisteren hebben we nog geluk gehad met het weer tijdens onze herfstskeelertocht. Jullie hebben goed geboerd met jullie tarwegras, ik wist niet dat dat zo'n gezond goedje was. Da rijbewijs heb je ook mooi snel binnen en goedkoop!. Mooi om de foto's weer te zien, zitten een paar hele mooie tussen. Groeten en het beste toegewenst aan jullie vanuit de Vaart!

• 01 November 2009 - 17:49

Hermana Maud:

eeej joost, tof weer eens wat van jullie te horen. De fotos zien er frisjes maar mooi uit.
    Ik lees van harry dat het schaatsseizoen begonnen is, lekker voor de kachel dus.
    Hier in Ecuador is het rete heet, het is zweten geblazen. zelfs stilzitten is warm. Helaas heeft het al een week niet meer geregend, wat redelijk vreemd is in de ´regentijd van het regenwoud´. En joost we hebben twee tarantulas bij het huis.........

• 01 November 2009 - 21:40

Resi:

Hoi Joost en Apryll, Weer een heel mooie fase van jullie leven wat jullie nu beleven, ik zou niet graag jagen bij jullie. Het gaat jullie goed Groetjes Resi

• 02 November 2009 - 11:18

Willy Van Vliet :

Hallo Joost en Apryll
    Dat ziet er wel weer heel erg winters uit op de foto's,en ja in het jacht seizoen kun je het beste hele felle kleding dragen of natuurlijk uit de buurt blijven.Het is voor veel mensen ook de kost winning zo kunnen die weer overleven. Dan is dat gras kweken wel een stuk veiliger mooi dat je op die manier een centje bij kunt verdienen. Mooi dat je nu ook je Amerikaans rijbewijs hebt met zo weinig moeite verkregen(smille).Dertig meter is wel erg ver voor een plasje in de nacht in de kou, dantoch liever maar een drooge mond Toch.En over een paar weken gaan jullie weer op avontuur we lezen het graag weer.
    Lieve groetjes en blijf gezond Jan en Willy.

• 02 November 2009 - 13:58

Jan Van Vliet:

Hee grasboer.
    Na het verslag te hebben gelezen, dacht ik meteen,vroeger hadden de meeste mensen hier ook een buiten WC en hadden ze gewoon een pot op de slaapkamer of op de overloop staan. En dan smorgens gewwoon met de kleren aan leeggooien in de WC. Is dat een optie??Stuur wat graszaad naar je vader, dan kan hij hier een handeltje beginnen. Ik ben benieuwd naar de mountainbike foto's. Houdoe war Jan

• 02 November 2009 - 18:05

Taz:

Hey Joost en Apryll,

Goed weer eens van jullie te horen!Geloof niet dat ik te porren ben voor dat grassapje:lijkt me erg..ahum gezond ;-) Bekend jasje trouwens Joost!
    Greetz Taz

• 13 November 2009 - 18:39

Fam Snoeren:

hoi Hoost en Apryll
    Weer een heel verhaal,maar de foto met onderschrift"bietje prullen"lijk toch al ergens op.Voor staks heel veel fiets pezier.groetjes Fam Snoeren

• 13 November 2009 - 21:19

Toos Ad:

hoi hoe is het daar met jullie en de familie hier is alles weer een beetje normaal een druk leventje met die kleine boefjes tigo en finn groeien lekker op mooi die mannekes we eten nog zo veel mogelyk op zyn popcorns lekker we denken nog vaak terug op die onvergetelyke tyd die wy met jullie hebben mee gemaakt nogmaals bedankt van ons apprill en joost het ga jullie goed veel groetjes ook aa

• 24 November 2009 - 21:49

Familie In't Groen :

Hë Joost en Apryl Het gaat jullie geweldig ,en jullie genieten van het vrije leven ( nou ja je rijbewijs halen dan ) is altijd makkelijk toch ! jullie verhalen zijn weer boeiend om te lezen .En de foto's zijn ook altijd weer geweldig om te zien.Overal is de natuur mooi. (ja JOOST ook HIER)is het de moeite waard .Jij hebt je hart verpand aan het onbekende. Gelukkig maar (zijn we niet allemaal hetzelfde) anders zou het ook maar saai zijn toch(grapje).Doe lekker de dingen waar je zin in hebt samen met je vrouwtje . Wij lezen jullie verhalen steeds met veel plezier.TOI TOI TOI een groet uit DONGENVAART van Wim-Lia-Niels-Bianca en Rolf in 't Groen HOUDOE en tot het volgende verslag!!!