Eerste bevaring van de rivier Caqueta - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van maudjoost - WaarBenJij.nu Eerste bevaring van de rivier Caqueta - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van maudjoost - WaarBenJij.nu

Eerste bevaring van de rivier Caqueta

Door: mauddd

Blijf op de hoogte en volg

30 Januari 2011 | Colombia, Bogotá

Begin januari zijn Kees en ik vanuit Equador met de bus naar zuid colombia gereist. Daar hebben we twee americaanse kayakers ontmoet Mark en David.

prachtige fotos op http://picasaweb.google.com/maudverboven/Colombia2011Cahrley#

Het zuiden van Colombia staat bekend als het wilde westen ivm de guerilla (fark-paramilitairen) die een groot gebied in handen hebben. Het is heel duidelijk waar ze zich bevinden en zaak die plekken simpelweg vermijden.

Afgelopen week heb ik de beste trip van mijn leven gemaakt, first kayak descent van de rivier Caqueta. In een plaatsje genaamd Macoa zaten David, Mark en ik google earth (satteliet kaarten)te bestuderen naar rivieren die goed te bereiken zijn. En we vonden een pracht kloof op de grens van El Parque Nacional La Cueva de los Guacheros, Putumayo van naar schatting 50 km lengte en 240 meter verval.

Een local verteld ons dat dit een oude smokkelroute was. Jerrycans met vloeistoffen die nodig zijn voor de fabrikatie van cocaine werden door de kloof naar het zuiden getransporteerd. De wegen worden gecontroleerd door Colombiaanse politie dus rivieren zijn goede smokkelmogelijkheden Vele jongens zouden het niet hebben overleeft.......Geadviseerd werd de trip in 1 dag te varen en niet te overnachten in de kloof om aan de veilige kant te blijven.

Om 7.00 sochtends stapten we op bij een brug genaamd Puente Caqueta. De rivier was bruin van kleur en het eerste half uur peddelden we vlak water. We voeren door een prachtige kloof met watervallen die vanaf de zijkant in de rivier vielen, dit was relaxen. Totdat we bij de eerste versnelling kwamen......

Dit was big volume water dat tussen gigantische stenen geperst werd. Een moeilijke stroomversnelling. Al vroeg wordt ons duidelijk dat we die 50km niet in een dag kunnen afleggen, dus we nemen de tijd scouten de stroomversnellingen en genieten de trip wetende dat we vanacht in de kloof zullen overnachten.

Langzaam voeren we dieper en dieper de kloof in, geen idee wat te verwachten. Vele pool-drop stroomversnellingen klasse III-IV volgen alkaar op, de meeste bevaarbaar.

Na 6 uur varen wordt de rivier veel steiler en van de zijkant komt er een grote zijrivier in waardoor zich een gigantisch lange stroomversnelling vormt. Aan het einde van de versnelling verdwijnt de hele rivier onder 3 gigantische rotsblokken. Mogelijk veroorzaakt door een aardverschuiving. Het omdragen van de versnelling kost ons een kleine 3 uur.

Het is half vijf wanneer we vermoeid de kayaks aan land trekken. Volgens de GPS van Mark zijn we iets over de helft en moeten we nog ongeveer 20 km, maar het grootste verval zit erop.

Wat een geweldige dag. We maken een kampvuur, eten een broodje en maken ons klaar voor de nacht. Voor het eerst in mijn leven gebruik ik mijn droogzakken als matras en het emergency deken uit de ehbo als slaapzak. David slaapt onder zijn spatzeil en Mark bedekt hete stenen met zand en slaapt hierop. Het is een mooie ervaring om deze nacht met mijn maatjes in de pracht kloof door te brengen.

We hebben voldoende voedsel bij ons voor een ontbijtje. Tegen 9.00 stappen we in de kayaks. De zon schijnt en het is warm, dit is genieten. Net als gisteren volgen stroomversnellingen elkaar op. Langzaam wordt de rivier vlakker en de kloof begint zich te openen. Het laatste uur varen is vlak water. Het echte amazone gevoel. Tegen 14.00 komen we het eerste dorp tegen, onze uitstap...Puerto Limon. Verder doorvaren betekend je begeven in Guerrilla gebied, een afrader!

We worden vriendelijk onthaald door een horde kinderen en drinken een paar biertjes met de locals. Een paar uur later laden we de boten op een kleine truck die ons terug naar Macoa brengt.

Dit was de beste trip van mijn leven. Klassiek wildwater in een deze pracht kloof, mijn eerste first descent met nog maar 1 conclusie te gaan, die Colombiaanse smokkelaars zijn helemaal gestoord geweest!

prachtige fotos op http://picasaweb.google.com/maudverboven/Colombia2011Cahrley#

  • 30 Januari 2011 - 15:00

    Joost:

    Wat een mooi avontuur! Goed beschreven en fantastische foto's! Ja, makkelijk voor te stellen dat jij het super naar de zin hebt daar in Colombia. Was leuk om 'ns te kletsen over de telefoon! SE DISFRUTA MUCHO MUCHO!!!

  • 30 Januari 2011 - 16:05

    Resi:

    Hey Kees en Maud, wat een prachtige trip ik zie het helemaal voor me wat jullie hebben meegemaakt.Wij hebben gisteren geboekt naar Gambia, dat is ook een heel mooi land, dus wij hebben een mooi vooruitzicht. Jullie Pap en Ome Jos zijn deze week gaan skiën en nu zijn ze aan de Wiessesee met Dondersgoed en Ome Jos ze hebben het goed naar hun zin. Hij heeft al een paar keer gebeld. Nog heel plezier groetjes van Resi

  • 30 Januari 2011 - 16:29

    Maggie:

    Heyyy Maussie en Kees!
    Toppertje ben je ook he, Maussie! Echt heel erg gaaf. Groot respect!
    Colombia of Mongolie, reizen daar gaat het om. Leven. Voelen dat je leeft. Uitdagingen. Overwinningen. Enkel en alleen voor jezelf. Heel veel plezier nog, en doe alsjeblieft wel voorzichtig! :) Liefs Margreet

  • 30 Januari 2011 - 16:34

    Toosad:

    mooi om weer iets van jullie te horen en te zien super wat een ervaring om dat samen te beleven het ga jullie goed tot snel in waspik doeeeeeee

  • 30 Januari 2011 - 16:50

    Inge:

    Voor mij is hiermee bevestigd dat jij ook tamelijk gestoord bent haha. Ik vind je wel heel stoer! En ik kan me voorstellen dat het je trip van je leven was en je avonturen klinken fantastisch! Al ben ik dit keer niet zo jaloers op je en zou ik voor geen goud met je willen ruilen, lijkt me dood eng haha, maar de fotos zijn dan wel weer heel mooi haha.
    Groetjes

  • 30 Januari 2011 - 20:32

    Ariën:

    hallo lieve mensen
    te gek Maud nog steeds met je beplakte kano, wie is er goed gek !!
    fantastisch je verhaal, wat een ervaring, beetje eng vind ik het wel hoor.
    het komt over als puur genieten, knap dus.
    groetjes

  • 31 Januari 2011 - 17:35

    Anja Jansen:

    Wat een mooie natuur is er op de foto's te zien. Daar zullen jullie wel van genieten. Beetje voorzichtig daar he! Groeten van de Jansens.

  • 31 Januari 2011 - 20:54

    Tante Andrea:

    Hoi maud
    wat een avontuur zeg daar krijg je wel aderline van, toch ben ik niet jaloers op jou Het is net iets te spannend voor mij
    Groetjes Andrea

  • 01 Februari 2011 - 11:07

    Joke:

    Hee Maud
    Wat zijn jullie toch snel tevreden met een beetje water en een bootje,heb ben jullie 2 dagen plezier(Weinig mensen daar daar nog blij mee te maken.)Daarna nog een avontuurlijk verhaal schrijven voor 't thuisfront,waar ik steeds weer van geniet,en daarna hup weer naar 't volgende avontuur??????.Het is wel fijn als je 'n land met 'n teveden gevoel kan verlaten . groetjes

  • 01 Februari 2011 - 13:02

    Carlien:

    Hey Maud,

    Jé, ziet er weer super uit daar!
    Wat een avontuur weer.
    Geniet daar maar lekker. Hier is het koud en guur.
    Hoop snel weer een verhaal van je te lezen.

  • 03 Februari 2011 - 17:33

    Fam. H Klijs.:

    Hoi Maud en Kees,
    Geweldig avontuur daar in die gorges in Colombia. Als echte smokkelaars overnachten in de kloof en vol verwachting wat de volgende dag brengt. Toch goed erdoor gekomen. Blijf maar uit dat gebied van de Fark, lijkt me wel verstandig. Tot ziens in Nederland. Groeten uit de Hubertustraat in de Vaart

  • 04 Februari 2011 - 21:24

    Jo Uit Waspik:

    hoi maud lees net je verhaal ziet er goed uit daar en fijn dat jullie er goed naar je zin hebben wij zijn jos en ik net terug van de weissensee en die ome jos heeft weer 100 km geschaatst knap he en die vader van jouw heeft het ook weer geflikt 200 km hij is nog niet versleten hoor zie je gouw weer in waspik gr jo

  • 07 Februari 2011 - 10:12

    Willy Van Vliet:

    Hallo Maud
    Wat een avontuur weer maar dat is ook wat je graag wil. Het ziet er wel heel mooi uit daar, ik kan me voorstellen dat je het naar je zin hebt dan. Jij kan het zo goed beschrijven dat iedereen er van kan mee genieten leuk hoor. Wij zijn net thuis van Collalbo Italië weer een week geschaatst en aan het skiën geweest met een groot deel van de Romme groep, het was ook heel gezellig en hebben de hele week mooi weer dus veel zon gehad. Hopelijk zien we je gauw in Waspik blijf gezond groetjes Jan en Willy

  • 07 Februari 2011 - 10:13

    Willy Van Vliet:

    Hallo Maud
    Wat een avontuur weer maar dat is ook wat je graag wil. Het ziet er wel heel mooi uit daar, ik kan me voorstellen dat je het naar je zin hebt dan. Jij kan het zo goed beschrijven dat iedereen er van kan mee genieten leuk hoor. Wij zijn net thuis van Collalbo Italië weer een week geschaatst en aan het skiën geweest met een groot deel van de Romme groep, het was ook heel gezellig en hebben de hele week mooi weer dus veel zon gehad. Hopelijk zien we je gauw in Waspik blijf gezond groetjes Jan en Willy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Bogotá

Actief sinds 20 Juli 2008
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 47097

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

reizen en werken

Landen bezocht: