overnachten in de jungle, zonder tent....... - Reisverslag uit Tena, Ecuador van maudjoost - WaarBenJij.nu overnachten in de jungle, zonder tent....... - Reisverslag uit Tena, Ecuador van maudjoost - WaarBenJij.nu

overnachten in de jungle, zonder tent.......

Door: maud

12 Oktober 2009 | Ecuador, Tena

Rond een uurtje of tien staan we, met onze kayaks en kleding op het voetpad te wachten.... op een taxi, die ons hopenlijk naar de juiste instapple van Rio Hollin brengt. We zijn van plan deze river in twee dagen te varen met een overnachting in de jungle.

Volgens een Duitser, die hier woonachtig is, moet er 3 uur na de instapplaats een soort van hutje zijn, waar je in ieder geval droog kan overnachten. De taxichauffeur heeft eigenlijk geen idee waar deze twee gringos (zo worden we genoemd als blanken) heenwillen, maar we hebben een soort van routebeschrijving.

In een uurtje zijn we 30 dollar lichter, maar staan we bij de instapplaats van de rivier, waar een aantal locals een praatje met ons aanknopen. Louis heeft op de heenweg 6 liter water gekocht en een flesje bacardi en een fles cola.
Vanavond moet Equador voetballen voor een WK qualificatie of iets dergelijks, en onze taxichauffeur gaat kijken.

Wanneer hij ons bij de juiste instapplaats afgedropt heeft, geven wij hem als 'tip' een deel van de Bacardi. Onze chaufeur is blij als een kind en neemt meteen een paar grote slokken.........(oeps dat was niet de bedoeling hehehe)

Wij dragen de zwaar beladen boten door een mini jungle padje naar de rivier, ik houd mijn ogen panisch open voor spinnen en slangen.

We hebben beidde boten volgestouwd met noodles, pak koekjes, fles bacardi cola (gemixt) en 6 liter waten, een pan en twee vorken en wat slaapspul.
Verdeeld over twee boten zijn deze zeker twee tot drie kilo zwaarder.

De omgeving is prachtig (zie fotos), juist iets boven ons zijn prachtige watervallen, en als we rivier afwaarts kijken zien we een prachtige kloof waarvan de wanden bedekt zijn met groene jungle begroeiing. Prachtige grote felgekleurde bloemen en veel vlinders in alle groten.

Het is best even wennen om te varen met zoveel gewicht in de kayak en in de eerste versnelling kiep ik al bijna om. De stroomversnellingen zijn prachtig, technisch met verval maar eindigen altijd en een poel met langzaam water.

We varen stroomversnelling naar stroomversnelling en genieten van dit klassieke wildwater en de prachtige omgeving. Tientallen hoge watervallen stromen in onze rivier van de zijkanten, het is paradijs hier. Na vier uur varen, beginnen we de spiertjes aardig te voelen, we worden moe, het is bijna 6 uur.

De afgelopen 2 uur hebben we uitegekeken naar de hut, maar het enige wat we gezien hebben is jungle, dikke vette jungle. Het wordt nu snel donker dus we besluiten te stoppen. We vinden een mooie kampeerplek een hoge vlakke rots.

Nadat we hout gesprokkeld hebben maken we een vuurtje en koken hierop de noodles. Het is bijna donker maar wij zitten gezellig rondom ons vuurtje te genieten van de rum-cola.
De jungle rand is ongeveer 7 meter van ons vandaan en dat voelt goed. We pakken de matjes uit, die beidde binnen no-time lek zijn vanwege het knetterende vuur, kruipen in de slaapzak en zijn vrij snel in een diepe slaap.

Om half twee word ik wakker en doe wat meer hout op het vuur, het is helemaal niet zo donker de maan geeft veel licht en het is gelukkig een heldere nacht. Een nacht met regen zou ontzettend schit zijn zonder tent!!

Dan slapen we weer een paar uurtjes. Er komen interessante geluidjes uit de jungle, gekwaak van padden en vele tonen getjirp. Ik vraag me af wat hier eigenlijk aan 'wild' leeft en neem me voor dat de volgende keer op internet te zoeken......

Om half acht brand de zon ons uit de slaapzak, eigenlijk best goed geslapen, we mogen van geluk spreken dat het niet geregend heeft. Het vuurtje wordt weer opgepolijst en het we eten 'noodles' als ontbijd. Na even gezeten te hebben beginnen we langzaam onze kayaks te pakken en ons aan te kleden.

Rond half tien zitten we op het water, we hebben geen idee hoever we zijn. Het enige dat we weten is dat de eerstvolgende uitstapplek ongeveer 50 km van de instapplek is.
We varen stroomversnelling na stroomversnelling, en komen weer in de 'flow' ondanks onze spiertjes niet meer zo vers aanvoelen. het eten is op en tegen de middag krijgen we honger.

We stuiten op een zijrivier die veel bruin water inbrengt en vanaf dat moment is het 'big water paddling' geweldig!!

Na vier uur varen komen we bij uitstapplaats, een verlaten brug. Totaal uitgeput dragen we de kayaks naar het volgende dorpje en we hopen voor een bus. Laat ons hier niet stranden vermoeid en zonder voedsel.........
We hebben wederom geluk, dit mini dorp heeft een bus!

De bus heeft geen dakdragers, dus we nemen de kayaks mee in de bus. Na een uurtje hobbelen zijn we terug in Tena, we zijn uitgehongerd, vermoeid maar zeeeer voldaan.

Morgen nemen we een vrije dag ;-)
Bedankt voor de leuke reacties van afgelopen bericht, het is een leuke manier van 'in contact blijven'.

• 13 Oktober 2009 - 01:32

Hermano Jose:

Hey,

great story and amazing pictures! Maybe it's better NOT to know what animals are hiding in the jungle... Were you paddling east - is this river a tributary of the Amazon? Have a good time! Everybody here at the ranch said "Wow" and then Brian followed with a "Fantastico!"

All the best!

• 14 Oktober 2009 - 13:59

Wiily Van Vliet:

Hallo Maud en Louis
    Nog niet aan het werk en dan al zo een spannende reis aan het maken wat een avontuur weer.Het is natuurlijk nooit verkeerd om te weten wat er allemaal kruipt en vliegt rondom je heen als je ergens nieuw bent. Dus best verstandig om het even op te zoeken.Een slimme meid is op alles voorbereid.Het ziet er wel fantasties uit hoor op de foto's en de filmpjes,bedankt dat we allemaal meemogen genieten.Nou blijf gezond en de groetjes van Jan en Willy.

• 16 Oktober 2009 - 17:13

Joke:

Hoi

Wat een spannend begin van jullie nieuwe loopbaan,ik vermoed dat wij nog veel enge en griezelige verhalen van jullie te lezen krijgen ,hou het voor ons spannend.
    Veel werkplezier en geniet er ook van

• 16 Oktober 2009 - 17:51

Maud:

mensen mensen, ik ga niet aan het werk, heb geen zin meer om te werken ;-)

werk begint weer in Mei

• 17 Oktober 2009 - 08:46

Joke:

Ja,Ja Maud,wrijf het er nog maar eens goed in ,voorlopeg nog niet aan het werk,terwijl hier discissies gaande zijn om langer door te werken (67jaar)dat is voor sommige mensen moeilijk te verkroppen,,,,maar ja er zijn raspaardjes en werkpaarden.Als je niks anders te doen hebt
    geniet dan van het land en de cultuur ,goed voor je ontwikkeling.

• 20 Oktober 2009 - 14:35

Maud:

work smart not hard

• 21 Oktober 2009 - 17:37

Jansen:

Hoi Maud en louis
    Wat een mooi reisverslag en fotos Vooral het slapen in de jungle lijkt me heel spannend. Geniet er weer van en kijk goed uit.Vele groetjes Mari en Engelien

• 29 Oktober 2009 - 18:36

Koen Chantal:

hoi luitjes een beetje laat maar als nog gelezen klinkt erg spannend daar leuk hoor en maud tip van de week als je tijd hebt bundel dan je verhalen in een boek dan wordt het zeker een bestseller grt koen chantal