Aangenaam India - Reisverslag uit Rishīkesh, India van maudjoost - WaarBenJij.nu Aangenaam India - Reisverslag uit Rishīkesh, India van maudjoost - WaarBenJij.nu

Aangenaam India

Door: maud

Blijf op de hoogte en volg

30 December 2008 | India, Rishīkesh

Ik durf te stellen dat het leven in India in vele opzichten totaal het tegenovergesteld is van het leven in Nederland. Ik ben wederom onder de indruk van het aanpassingvermogen van de mens en mezelf dus.

Voor een fietsreparatie ging ik gisteren naar Rishikesh (centrum). Een van de junior raftguides Ayodhua ging met me mee voor het onderdeel 'onderhandelen'. Het onderhandelen start wanneer we een Tuc Tuc nemen (een taxi op 3 wielen), want fiets & toerist betekend natuurlijk 'extra betalen. Binnen een paar seconden staan er 5 chauffeurs om ons heen, druk door elkaar heen pratend cq schreewend in Hindi, een taal die ik niet spreek. Ayodhua spreekt snel terwijl zijn armen en handen snelle bewegingen maken en binnen 'no - time' zitten we met fiets in al in de Tuc Tuc die ons naar de fietsenmaker brengt. Dat ging gladjes zeg.........

Op de weg is het een drukte van belang en alle weggebruikers gebruiken hun clakson constant. Toen ik net in India aankwam werd ik er gek van (zelfs geirriteerd), nu lijk ik eraan gewend. Zig zaggend door het verkeer en de koeien rijden we richting het centrum, het wordt drukker en drukker en traktors, brommers, fietsers, paard en wagen, Tuc Tucs, vrachtwagens en bussen komen van alle kanten. Ondanks het verkeer een gekkenhuis is lijken de koeien er niet van onder de indruk. Koeien lopen hier overal rond, op straat! Het verkeer rijd er gewoon omheen.

Het leven gebeurt hier op straat: er wordt gegeten, gedronken en gehandeld op straat, overal zijn stalletjes, kleine winkeltjes en vliegen. Ik zie mensen plassen aan de zijkant van de staat. Aan de andere kant van de weg zitten 'Heiligen' genaamd Swami's in fel oranje gewaden te mediteren op de grond. Zittend in de rijdende Tuc Tuc gaat het straatleven aan je voorbij als een film. Ik geniet van deze gekte die voor een westerling moeilijk te bevatten is.

De Tuc Tuc stopt en we stappen uit. Meteen beginnen de auto's achter ons te klacsoneren. De chauffeur schreewt naar Ayodhua en we betalen, ik heb geen idee waar het over gaat. Vragend kijk ik Ayodhua aan, hij lacht en zeg: 'no problem'. In onze samenleving zou dit schreeuwen geinterpreteerd worden als boosheid, hier is het onderdeel van hun onderhandelingstechniek en 'normale' communicatie, althans dit is mijn interpretatie.

Duss naar defietsenmaker .....Ayodhua heeft eigenlijk geen idee waar de fietsenmaker is. Hij loopt met de fiets (reden: hij is een man) en ik volg hem. Het is oppassen geblazen, niet omver gereden te worden, want het verkeer is overal en gaat alle kanten op en er is geen voetpad o.i.d. Mijn mobiel gaat, het is m'n vriendin Debora die vanuit Nederland belt, het verkeer is zo luid dat het converseren moeilijk gaat.

Straatje in, straatje uit, waar hier en daar een koe staat te relaxen en eindelijk vinden we de fietsenmaker. Ik laat Ayodhua het woord doen en sta schaapachtig toe te kijken. Feitelijk heeft de fiets twee lekke banden, iets wat ikzelf prima zelf kan repareren.....maar niet zonder reparatiesetje en fietspomp. Geamuseerd kijk ik toe hoe de fietsenmaker de band repareerd, wat een eeuwigheid duurt...te veel gedoe... dus wordt er een nieuwe binnenband opgelegt. De ketting wordt ook even gesmeerd en dan is het onderhandelen geblazen, 150 roepies (Indishe munteenheid), 50 roepies.......er word snel gesproken en uiteindelijk betalen we 80 roepies (ongeveer 1 euro).

Ik haal het niet in mijn hoofd om terug te fietsen door dit gekkenhuis waar het verkeer je van alle mogelijke kanten inhaald en niemand naar elkaar om lijkt te kijken. Dus, fiets weer in de Tuc Tuc en terug naar Laxman Jhula (ander rustig deel van Rishikesh). Vanaf vandaag kan ik met met de fiets naar het werk. Al blijft fietsen 'uitkijken' geblazen.

Ondanks dat er ongelofelijk veel verschillen zijn tussen verschillende rassen, landen, culturen, geloofsovertuigingen ter wereld, ik denk dat in essentie meer overeenkomsten zijn. Ik denk dat alle mensen ter wereld graag 'gelukkig' zijn en in vrede willen leven.

Net voordat ik uit de Tuc Tuc stap, zie ik een oude verrimpelde Hindi vrouw gekleed in kleurig gewaad, ze kijkt me aan en glimlacht en ik glimlach terug...............

p.s we zijn nog steeds niet in Nepal
Iedereen fijne jaarwisseling, hopenlijk voor de liefhebbers schaatsend!!!!!

Ik geef momenteel een zeven daagse kayak cursus, dus nieuwjaarsdag zit ik ook op het water. Hebben we toch wat overeenkomstig, jullie op het ijs...ik op het water. Louis is een nieuwe rivier verkennen en ik verwacht hem over een week weer terug (er is geen telefoonbereik) dus het is ouderwets afwachten...


  • 30 December 2008 - 17:09

    Resi :

    hoi Louis en Maud, wat een onderneming voor twee kapotte banden maar je krijgt het wel voor elkaar. Ik wens jullie heel veel warmte en liefde en gezondheid en heel veel geluk toe in 2009 gr Resi

  • 30 December 2008 - 18:39

    Joost:

    Mooie impressie van het straatbeeld daar Maud, lijkt overeen te komen met Cambodja. Verrassend hoe 'smooth' het verkeer loopt ondanks (of; dankzij?) het gebrek aan regels.

    Zal vast en zeker lekker zijn om weer op de rivier te zitten, hoewel al die drukte, waar werk, eten, sociaal leven, relaxen, religie etc. dwars door elkaar lopen ook erg warm en gemoedelijk aan kan voelen.

    Alvast een gelukkig nieuwjaar! We hebben je kaart ontvangen (die overigens geadresseerd was aan jezelf...) Leuk!

    Groetjes Joost en Apryll (die weer hoopt op een vertaling...)

  • 30 December 2008 - 20:39

    Fam. H Klijs:

    Hoi Maud en Louis,

    Een nieuwe rivier verkennen en kayak les geven van oud op nieuw dat is weer eens wat anders dan oud en nieuw vieren. Inderdaad wij gaan nu zoveel mogelijk het ijs op, ongekend natuurijs voor meer dan een week. We wensen jullie veel geluk en een goede gezondheid in 2009
    Groeten uit de Hubertustraat 7 bij min 6 graden

  • 30 December 2008 - 20:47

    Ariën:

    tuc tuc , lijkt me prachtig Maud uit jou verhaal om mee te mogen rijden. Fijn om weer wat van je te horen en jullie vermaken je daar best dus. Leuk aapjes, altijd iets aaibaars in de buurt en koeien dus.
    rini en ik nemen er eentje op jullie voor een gezond 2009
    lieve groet Rini Ariën

  • 30 December 2008 - 21:00

    André En Ria:

    Allereerst willen wij jou,Louis en de rest van de club een prettige jaarwisseling en een gezond en voorspoedig 2009 toewensen.Of heeft India een andere jaarwisseling?Vanmiddag nog op bezoek bij oom Dré in het ziekenhuis te Breda geweest.Ging nu wel iets beter.Nadien op de koffie bij oom Jos,die net terug was van de schaatstocht op de Flaas bij Hilvarenbeek,waar pa ook was.Dus hier is het schaatsweer,zonder wind en veel zon.Jammer voor jou of niet?Mag jij vermaakt je daar ook wel.
    Groetjes uit Waalwijk

  • 30 December 2008 - 21:04

    Emiel:

    He, weer een mooi verhaal. fijne jaarwisseling

  • 31 December 2008 - 17:44

    Kees En Anja Jansen:

    Vanuit Dongen Vaart een gelukkig nieuwjaar gewenst door de hele familie. Tot ziens!

  • 31 December 2008 - 22:03

    Jo :

    ja maud jammer dat we nu niet samen kunnen schaatsen want het ijs is prima maar rij wel een rondtje voor jou.fijn weer te horen dat alles goed gaat hier gaat het ook prima .leuke aapjes hebben ze daar maud .en nog bedankt voor je mooie kaartfoto en wensen jullie daar veel geluk en gezondheid gr. jo

  • 05 Januari 2009 - 22:36

    Tante Toos / Piet:

    Maud en geliefde, de allerbeste wensen voor 2009! Hier gaat alles naar wens, bij jullie hopelijk ook? Groetjes vanuit een koud Nederland.

  • 07 Januari 2009 - 22:26

    Willy Van Vliet:

    Hee Maud en Louis
    Voor jullie ook een heel gezond en liefdevol 2009 enja we kunnen nu heel fijn schaatsen op de Flaes en tochtjes maken.Maar wij gaan 17 januari naar Collalbo Italië om te schaatsen en te skien op onze supercarveskie's.Hopelijk krijgen we daar ook het zonnetje erbij als je wat over hebt stuur dat maar ha ha lieve groetjes en blijf gezond Jan en Willy.

  • 16 Januari 2009 - 17:29

    Kees En Anja Jansen:

    Hoi Maud en Louis, everything oke in India? Last two weeks we didn't hear some new story's, so we thought to send you some news ourselves.Last week the ice was strong enough to skate on the Vaart. That didn't happen for 10 years or so. It was a pleasant time for all the kids here. Everyone is fine in our family, no sicknesses and more. We hope to see you both next month in our village. Have a safe journey back, and many greetings from our whole family. This time the letter is easier to reed for Louis, once in a vacation an english note from The Jansens, that's more then enough practice for us. Bye-Bye

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Rishīkesh

Actief sinds 20 Juli 2008
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 47137

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

reizen en werken

Landen bezocht: